Viuhka-lehden mainos valaisee, miten vähän kosmetiikkaa suomalainen perusnainen käytti vielä vuonna 1952. Nykyisin niin arkinen, pikkutyttöjenkin varustukseen kuuluva kynsilakka ei ollut ollenkaan itsestäänselvyys. Mitähän Pekka olisi pitänyt rakennekynsistä?
Ja valaiseepa mainos samalla myös sitä typerää asennetta, jonka mukaan miehet ovat parisuhteen pomoja, joita naisten pitää miellyttää, mutta samalla isoja lapsia, joiden tahtoon voi vaikuttaa ovelasti manipuloimalla. Tämä sama asenne tulee jatkuvasti esiin myös 1950-luvun lehtien neuvontapalstoilla, joissa naiset hakivat apua parisuhdeongelmiinsa (tässäpä muuten kiinnostava tulevan postauksen aihe, eikö?). Ei siitä täysin ole päästy vieläkään, mutta paljon on onneksi edistytty!
Minulla on tämä sama mainos skannatuna! :) On ollut tarkoitus laitella se joskus blogiin.
VastaaPoistaTässä on niin erityisen hauska miehenhuijausmanööveri, askel askeleelta vain, vaaleammasta väristä tummaan!
Joo, paljonpuhuva mainosteksti. Huh!
VastaaPoista