lauantai 9. heinäkuuta 2011

Etelä-Savossa

Terveisiä Saimaan rannoilta! Vietimme täyteläisen kolmen päivän miniloman uiden järvissä, ajellen niiden välissä ja tutkien paikallisia kaupunkeja. Matkan pisin etappi oli junakyyti kotoa Savonlinnaan - aamuvarhain kun lähdettiin, ehdittiin perille iltapäivällä juuri sopivasti niin, että kirpputorit olivat vielä auki. Erityiset suositukset Pelastakaa lapset ry:n kirppikselle, jossa oli järkevä hinnoittelu - pussillinen vaatteita viisi euroa. Pussi tarkoitti ruokakaupan muovipussia, johon mahtuu aika monta vaatetta. Pari 50-luvun löytöä, 60-luvun korkeavyötäröiset bikinit vyöllä, paljon 70-80-lukujen retroa 40-50-lukutyyliä ja jokunen sekalainen tyylikokeilu - hieno saalis, josta tarkemmin tulevien asukuvien yhteydessä...

Illaksi ajoimme Rantasalmelle leirintäalueelle. Camping-kulttuuri ei tullut minulle lapsena tutuksi eikä perheessäni ole aikuisiällä ollut autoa, joten tämä kaikki oli ihan uutta. Rantasalmen Lomakylä oli paitsi äärettömän edullinen, myös aivan yhtä idyllisen rauhallinen kuin mainoskuvissaan.

Olimme kuvan mökkirivistön toiseksi ainoat asukkaat. Ilta-aurinko paistoi rantalaiturille, putket ja mesiangervot kukkivat. Viehätyin myös vanhasta mökkikyläarkkitehtuurista; näiden lisäksi tarjolla oli myös isompia pulpettikattoisia mökkejä. Yhteiskeittiön astioissa tietysti Sarvista. Hippi tykkää.

Aamulla herättyämme ajelimme ensin Rantasalmen keskustaan, jossa on parikin kirpputoria - vain toinen oli auki, mutta onneksi sentään se. Iloinen yllätys oli kylänraitilta löytynyt, vanhassa hotellikiinteistössä toimiva maatilatori-kahvio, jonka kauniille portaille poikamme pehmopupu istui levähtämään.

Rantasalmelta ajelimme Varkauteen, jossa tuttavan suosituksesta uimme Kämärin uimarannalla ja lounastimme Varkauden kotiseutukeskuksessa sijaitsevassa ravintola Tyyskänhovissa. Kauppakatu oli ihastuttavasti kolmikerroksisena säilynyt, tunnelmallinen vanhan ajan kauppalan pääkatu. (Neljä kirpputoria.) Tässä se näkyy näkötornista.

Hienot värit, eikö!

Lounaspaikassa meitä kuvasi poikamme. Tämä menköön myös asukuvana, koska niitä ei reissussa otettu. Minnihiirirusetti oli spontaani, kirppikseltä löytyneen kreppihuivin inspiroima idea, joka sopikin hellepäivään hyvin.

Varkaudesta ajelimme yöksi Anttolaan, Lakeistenrannan leirintäalueelle. Siellä oli huomattavasti vilkkaampaa kuin Rantasalmella, mutta yhtä kaikki saimme rauhassa poimia aamiaismustikat mökin takaa mäntyrinteeltä. Viimeisen päivän käytimme Mikkelissä, jonne lähtiessä pysähdyimme näköalakahville jyrkkätörmäisen salmen rannalle.

Poikani kuvasi koko reissun ajan autoja (on hauskaa, miten kuusivuotias innostuu kamerasta!), minä liikkeiden mainoksia. Tässä sarjana Varkaus, Mikkeli (upotettu katukäytävään), Mikkeli.

Ja muistaako joku vielä Sor-Bits -purkan? Anttolan antikvariaatissa siitä on jäljellä muistuma.

Kotiin palattuamme olimme uupuneita, mutta äärettömän tyytyväisiä. Löytyi paljon ihmeteltävää ja tutkittavaa, eikä kaikkea edes ehtinyt tässä ajassa nähdä: olisimme voineet olla matkalla pitempäänkin. Samaa mieltä oli onneksi myös ystävämme ja kuskimme, jonka kanssa päätimme lähteä reissuun ensi vuonna uudestaan.

1. Hehe, Savonlinnassa opiskelevana voin sanoa, että Pelastakaa Lapset Ry:n kirppis on oikein hyväksi havaittu, itse olen löytänyt sieltä mm. laukkuja, mekkoja ja kahdet 50-luvun lopun käytämättömät rintaliivit, joista toiset löytivät skannaamastasi kuvastosta. :) (Ja mikä parasta, olivat aivan oikeaa kokoa minulle!)

Ehkä se että löysit noinkin paljon, johtui varmaan siitä etten ole käynyt siellä kahteen kuukauteen viemässä parhaat päältä...? Oliko AA-kirppis auki, kävitkö siellä? Loistava paikka sekin, joskus jopa parempi!

2. AA-kirppistä emme tienneet, varmasti olisimme muuten etsiytyneet paikalle, kuulostaa just hyvältä! Seurakunnan lähetyssoppi oli kesätauolla ja huomattiin vasta liian myöhään, että olisivat keskipäivällä olleet torilla myymässä. Kävimme lisäksi siinä PeLaa vastapäisellä hyllykirppiksellä, joka oli aika tavanomainen.

3. Oi miten ihanalle kuulostaa tuollainen pieni kesäreissu. Pitäneekin vissiin suunnata matka kohti Savonlinnaa ;) vaikuttaa sille että siellä voisi tehdä löytöjä. Tosin olen haaveillut Savonlinnan reisusta jo vuosia koska olen kuullut että se on kesäisin kaunis kaupunki.

4. Rhia, kannattaa ilman muuta! Olisin viihtynyt pitempäänkin, nyt oli vähän ruuhkaa kun oli oopperajuhlat, kokeile vaikka loppukuusta niin ei liene oopperalisää esim. majoitushinnoissa. Tai tee kuten me köyhikset ja mene leirintämökkiin, 32 e/yö neljältä ;) RautaNeito, vesitorni oli ihana! Harmittaa kun ei sitä rantabulevardia päästy kävelemään, lapsi teki helteessä tenän. Järvi-Suomi on mulle niin eksoottista kun oon ikäni asunut meren ja/tai joen rannalla :)

5. Toi mökkirivistö näyttää tosi söpöltä. MUTTA se autius herättää kaikenlaisia Jason -viritelmiä, kun aurinko laskee, hyttyset inisevät ja lepakot lähtevät saalistuskeikalle...

Varkaus on leppoisan tunnelmallinen paikka.

6. Jaa, en osannut pelätä kuin suurpetoja, ja niitäkin ilmeisen turhaan... Autius on vain mielenkiintoista vaihtelua, kun viettää aikaansa enimmäkseen isohkon kaupungin keskustassa.

7. Harri Istvan: ei saa pelotella millään Jasoneilla! (Vaikka toisaalta meidän perheessä Jasonista tulee todennäköisimmin mieleen Camilla Mickwitzin kirjat...)