torstai 16. helmikuuta 2012

Suuri Tupakkamainoskavalkadi


Yleinen mielipide ja suhtautuminen tupakkaan on muuttunut lähes päinvastaiseksi viime viidenkymmenen vuoden aikana. Tupakan mainonta kiellettiin Suomessa jo vuonna 1978, mutta siihen asti tupakkamainoksissa tunnelmoitiin avoimesti. Esimerkiksi ylläolevassa mainoksessa vuodelta 1960 on kiinnostava ristiriita nykyisiin varoitusteksteihin.

Sosiaalisilla suhteilla pelattiin avoimesti. Tupakointi oli ajan hengessä sosiaalisesti hyväksyttyä, miehekästä mutta myös naisille sopivaa, iloista ja jokseenkin edistyksellistä.



Time-mainoksissa vuodelta 1963 nautitaan raitista meri-ilmaa filtterin läpi ja ollaan trendikkäässä uutuustyössä, telkkarissa. Tupakkaan liitetään kuitenkin jo keveyden ja puhtauden mainintoja: "puhdas kuin Boston", sanoo allaoleva uimaranta-aiheinen mainos vuodelta 1956. Huomatkaa myös metsäpalovaroitus, joka kätkeytyy pienen pupun alle.


Tämä on oma suosikkini: katsokaa nyt miten avoimen himokas ilme (ja epäsovinnainen tyyli) tytöllä on! Ja poika vain vetää röökiä. Mainos on Seura-lehdestä vuodelta 1959.


Kaikki mainosten savukkeet olivat kotimaista valmistetta, vaikka tuotemerkki saattoi olla kansainvälinen. Suomen viimeinen tupakkatehdas, Amerin Tuusulassa sijainnut tehdas, lopetettiin vuonna 2004.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti