sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Hopeaskootteri

Lehtilaatikkojen aarteita jälleen: joskus on Tekniikan Maailmakin ollut näin kiehtovan näköinen - ainakin mainoksessa, joka taas on Tiedon Palat -nimisen tiedettä popularisoivan julkaisun takakannessa. Vuosi on 1959.


Italialaiset vespat kuuluvat luonnollisesti vintaasiin sielunmaisemaan, mutta Suomessakin on osattu: kuvan ajopeli on nimeltään Hopeaskootteri ja se on kotimaista valmistetta. Netti ei tiedä Hopeaskootterista juuri mitään - ja minulle moottoriajoneuvot ovat tyystin vierasta aluetta (en ole edes koskaan ajanut yhtään sellaista, jollei työnnettävää ruohonleikkuria lasketa) - joten tämän enempää en osaa kertoa. Mutta kuvan neidolla on kivat kengät myös!

3 kommenttia:

  1. Niin kuin nyt varmaan huomasitkin, niin Facebookissa jo kommentoin näin:

    Uudessa Klassikot-lehdessä, sen numerossa 5/2010 on ilmeisesti jotain juttua aiheesta, mutta mistäs sen nyt tähän hätää kaivaa.

    Ja ilmeisesti kyse on samasta vehkeestä kuin Hopeasiipi, josta taas löytyy tietoa täältä:

    http://www.skoottericlubi.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1754&sid=836f5da2f28a80ee02b75d0a716464e8

    On siis Suomessa lisenssillä tehty italialainen skootteri tai mopo.

    Paitsi että näköjään Hopeasiipi onkin mopo, mutta arvailen, että tuo Hopeaskootteri liittyy samaan, on siis jonkin ulkomaisen mopon lisenssiversio. Tässä lehdessä on koeajojuttu, jos aihe kiinnostaa, niin voihan tuon joskus kaivaa yliopiston kirjastossa esille:

    http://www.huuto.net/kohteet/tm-12_59-hopeaskootteri-moskvitsh/174641398

    Vaikka eihän tämä ehkä kovin tärkeä asia ole. :)

    VastaaPoista
  2. Nämä ovat Helkaman tuotteita. Hopeasiipi on tosiaan mopo, sitä valmistettiin vuodesta 1958 alkaen. Hopeaskootteria alettiin tehdä 1959. Tässä tietoa Tapani Maurasen Helkama-historiikista Hopeasiipi: Skootteri kulki 70 kuution moottorilla jopa seitsemääkymppiä ja sen kuljettaja tarvitsi ajokortin. Ase Oy:lle sitä tehtiin nimellä Milano. Tuontanto jäi sataan kappaleeseen, mutta seuraavana vuonna lanseerattua Ase Capri -skootteria tehtiin parin vuoden aikana melkein kolmetuhatta kappaletta. Vuonna 1959 tehtiin myös Hopeanuoli-kevytmoottoripyöriä.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Juri, kiitos Tiina! Hauska saada lisätietoa.

    VastaaPoista