sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Tampereen terveisiä

Tänään vietettiin Tampereella paitsi joulukadun avajaisia, myös paikallista suurtapahtumaa Tampere Vintagea. Koska satuimme sukuloimaan sillä suunnalla, käytin tilaisuutta hyväkseni ja poikkesin. Messuilla on ihana käydä - etenkin nyt, kun tapasin monia aiemmin vain netistä tuttuja vintaasiharrastajia. Kuitenkin minun on ollut usein vaikea päättää, mitä kaikesta tarjolla olevasta ostaa: aarteiden meri vain jatkuu rekki rekin, pöytä pöydän perään, ja on täysin mahdotonta valita mekoista tai kengistä kauneimmat...

Mutta Tampereella ylitin itseni ja onnistuin käyttämään rahaa muuhunkin kuin pääsylippuun. Ostin mustan tyköistuvan 40-luvun jakun (valmistaja Kestilän Pukimo), käyttämättömät 70-luvun kengät, joissa on vahva 30/40-lukufiilis ja vielä kaksi Nanny Stillin Colorina-sarjan ruokalusikkaa vihreällä varrella. Siis näitä 70-luvun pop-klassikoita:


Nyt on niin pimeä, että en edes yritä valokuvata löytöjäni, vaan ne nähdään asukuvissa myöhemmin. Sokerina pohjalla päivällä nappaamani kuva epäilemättä messutarjonnan kauneimmasta esineestä.


Olen hypistellyt näitä hämeenlinnalaisen Vintage Gildan pitsisiä aarteita useita kertoja sekä messuilla että myymälässä. Kengät ovat todennäköisesti jääneet myymättä vain siksi, että ne ovat kokoa 2 (tai 2,5? kiinnostuneiden kannattaa tarkistaa asia suoraan kaupasta), eikä kovin monella aikuisella nykysuomalaisella ole sen kokoinen jalka...

5 kommenttia:

  1. Oh, onpas kauniit - ja pienet- kengät! Voishan niitä ostaa vain koristeeks...

    VastaaPoista
  2. Niin, sarjassamme "jos minulla olisi loputtomasti rahaa ja kotonani loputtomasti tilaa"... Mutta kengät on ihanat, en ole vastaavia koskaan nähnyt muualla.

    VastaaPoista
  3. Upeat on kengät, en meinannu uskoa niitä ensin vintageksi, mutta kaipa ne on :) ja oli siellä muitakin kenkiä joiden koko oli 2,5. Vai oliko pienin peräti 2. Ei voi käsittää että jonkun jalka ois noin pieni, mut kyllä niitäkin vaan on. Nimimerkillä yrittänyt etsiä morsiamelle riittävän pieniä hääkenkiä :D
    Kyllä pänni kun siellä ois ollu hienoja 40-luvun kenkiä mutta KAIKKI joko aivan liian pieniä tai sitten parit kengät jotka oli peräti liian isot...

    VastaaPoista
  4. Mun jalka on 39 ja tuntuu, ettei enää löydä mitään sopivia 70-lukua vanhempia kenkiä. Kai se on niin tavallinen kengännumero, että jos sen kokoisia tulee markkinoille, ne äkkiä ostetaan pois. Onneksi olen kerännyt 50-luvun kenkiä jo kohta kymmenen vuotta, silloin oli vielä helpompi tehdä löytöjä ihan lähetystoreiltakin.

    VastaaPoista
  5. Joo, samankokoinen mulla myös jalka (joissain tapauksissa 40 ja ehkä avonaisissa sandaaleissa jopa 38). Mä oon niin myöhään vasta heränny tähän vintage-touhuun että kaikki hyvät löydöt on jääny multa kyllä tekemättä... No ehkä mä satsaan ja ostan sitten jostakin vähän kalliimmalla jos sattuu kohdalle sopivat.

    VastaaPoista