perjantai 30. syyskuuta 2016

Ruoste, tummansininen

Menkää, turkulaiset, kirjamessuille! Ne ovat nimittäin juuri tänä viikonloppuna Messukeskuksessa, ja siellä voi esimerkiksi otattaa itsestään asukuvan valkoista sermiä vasten.

Pirkkos Puku -merkkinen villakangasleninki Alles Gute Vintage
laukku vanha rakas klassikko, kirppislöytö vuosien takaa
kiiltonahkakengät modernit halpikset Uffilta
sukkahousut Wolford/Vivienne Westwood, Uffilta
nappikorvikset kirppislöytö

Ruosteen väri on kaunis, mutta olen kokenut sen vaikeaksi käyttää. Minulla ei ole yhtään punapigmenttiä, ja miellän ruosteen punatukkaisille sopivaksi sävyksi. Mutta sattumalta löysin viime Helsingin Antiikkimessuilta Alles Gute Vintagen osastolta tällaisen ruosteenvärisen villapuvun, joka näytti aika lähelle siltä, mitä olen kylmäksi kaudeksi etsinyt. Melko pitkät hihat, kapea linja, jokin kiva yksityiskohta eli tuo rusetti-peplumjuttu, yksivärinen jotta voin käyttää kuviollisia sukkia. Riittävän helppo vaate, että voi suunnittelematta kiskaista päälle töihin.

Olkoon sitten ruosteenvärinen, kun kokokin täsmäsi! Ilman meikkiä en kyllä rohkenisi käyttää. Rakkaat lukijat, onko teilläkin niin sanottuja vaikeita värejä, joita haluaisitte käyttää, mutta...?

8 kommenttia:

  1. Voi miten kauniin mallinen leninki! Värikin on kaunis kyllä. Tuon värin kanssa musta ainakin on helppo yhdistää. Keltainen on minulle sellainen, että välillä aina jotain sellaista yritän käyttää, vaikka koen ettei se ole oikein paras väri minulle. Vähän sama on harmaan kanssa. Harmaa tosin on vähän helpompi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minulla on tässä asustevärinä tummanruskea ja tummansininen mustan lisäksi, kuvasta ei ehkä kovin hyvin erota.

      Poista
    2. Pakko laittaa vielä tämä: Eilen satuin yllättäen näkemään kirjaston hyllyssä, silleen paremmin näkyville laitettuna, sen Hurmaavat häät -kirjanne. Selasin sitä nopsaan ja totesin, että olipa kauniisti toteutettu se kirja! Ja huomasinpa siellä alkulehdillä tekijöiden kuvatkin:)

      Poista
  2. Kaunis mekko ja väri sopii syksyyn. Keltainen on minulle kanssa vaikea väri, kun tuntuu siltä, että väri katoaa naamasta. Joskus kuitenkin keltaista tahtoo käyttää. Löysin kirpparilta ihanan 60-lukua henkivän mekon. Se on keinokuitua. Päälipuoli on röpelöpintaista kangasta ja sisäpuoli kiiltävää liukasta. Onko materiaali rimpleniä?Mistä rimpleenin tunnistaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rimpleeni eli crimplene on joskus röpelöä, joskus sileämmäksi kudottua. Aina se on aika paksua keinokuitua, mutta valitettavasti en osaa antaa ihan suoraa tapaa tunnistaa. Mitä keltaiseen tulee, siinä paljon vaikuttaa kylmien ja lämpimien sävyjen vaihtelu. Itsellä kylmä sitruunankeltainen on oikeastaan ainoa keltainen, jota voin käyttää.

      Poista
  3. Puvun malli on kaunis ja näyttää ylläsi upealta, vaikkei väri paras mahdollinen olisikaan. :) Taidat olla värianalyysin mukaan kesä? Usein se oma värityyppi melkein korostuu, kun joskus käyttää "väärää" väriä. - Itselläni on usein sama ongelma vintagen kanssa: jokin puku saattaa olla malliltaan kaunis, mutta väri ei sovi. Olen värityypiltäni kevät, ja minulla on yksi fuksianpunainen mekko, jonka leikkaus on tosi imarteleva. Kyllä se menee, kun asustaa kullanvärillä ja laittaa roosanväristä huulipunaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luultavasti olen kesätyyppiä, värianalyysia en ole käynyt, mutta harmaat silmät ja tuhkanvärinen tukka viittaavat aika vahvasti kesän suuntaan. Minulla on eniten tuskia sinapinvärin kanssa, koska tykkäisin siitä kovasti, mutta se on ehkä se kaikkein vaikein väri tällä hipiällä...

      Poista