Taistelu vanhenemista ja lihavuutta vastaan kävi kuumana jo 1930-luvulla. Tämä mainos, sarjakuvamainen "päiväkirja" Eeva-lehdestä vuodelta 1937, on harvinaisen suorasukainen esimerkki sekä siitä, miten kauheana ikääntymistä tuolloin pidettiin, että siitä, minkä kaikista modernin maailman elkeistä huolimatta katsottiin olevan naisen elämän tärkein päämäärä.
Mainoksen Eila pohtii, miksei hän saa enää treffikutsuja. Sitten ystävätär vinkkaa tietystä kosmetiikkatuotteesta, ja muutaman kuukauden kuluttua hääkellot jo soivat! Suhtaudun melko kriittisesti myös nykyiseen kauneus- ja terveyspuheeseen, mutta näin suorasukaista vanhenemisen kauhua ei sentään enää näe mainoksissa, saati journalistisissa jutuissa.
Ennemminkin 'Olet niin nuori, kuin mitä tunnet olevasi' menisi nykyajan normeihin ehkä paremmin!
VastaaPoistaHauska postaus!
Aurinkoa täältä mantelipuiden katveesta!
Kiitos Susanna!
PoistaVoi järkky, mikä mainos. Kylläpä onkin 29-vuotias "vanha". Ja onpa siinä kovin suuri ero olevinaan jos on "vain" 25. No, itsekin kyllä piti 28-vuotiaana itseään jo aika vanhana... Niin se ajatus iän mukana muuttuu. Kaupataanhan niitä silmänympärysvoiteita yms. minun näkökulmastani katsottuna melko nuorille. Ettei vaan vanhene... Ja toisaalta eläkeikäisille saatetaan kehuskella lehtimainoksissa, että kuinka se on paras ikä... En ole kyllä ihan samaa mieltä siitäkään. Metsäntyttö
VastaaPoistaMuistan nähneeni jonkun naamarasvan, jota suositeltiin 25 täyttäneille - eli ilmeisesti ensimmäisiin ns. ikääntymisen merkkeihin tai niitä torjumaan! Kyllähän tällaisilla tunteilla osataan rahastaa.
PoistaAjatella, kultamitali ja yliopiston professorikin mukana - hih
VastaaPoistaKultamitalilaatuun vetosi monikin yritys tuohon aikaan ja vielä 50-luvullakin mainoksissaan. Jonkinlaisista messupalkinnoista ilmeisesti kyse.
Poista